• DC Distributie systemen
  • Stand-alone oplossingen
  • Robuust aansluitmateriaal
  • Victron energy power electronica
  • hoogwaardig schakelmateriaal
  • Offgrid Wind en Solar systemen
  • DC Distributie systemen
  • Stand-alone oplossingen
  • Robuust aansluitmateriaal
  • Victron energy power electronica
  • hoogwaardig schakelmateriaal
  • Offgrid Wind en Solar systemen
Facebook
Bekeken producten

Hoeveel vermogen heb ik nodig van een boegschroef?

Hoeveel vermogen heb ik nodig van een boegschroef? Of u nu heeft besloten om een boeg- en/of hekschroef te kopen, of van plan bent om een bestaande installatie te upgraden. U zult de hoeveelheid stuwkracht moeten bepalen die nodig is om aan uw specifieke behoefte te voldoen.

Per definitie krijgt elke boegschroef de klus tot op zekere hoogte geklaard. De sleutel is om ervoor te zorgen dat de door u gekozen boegschroef systeem specifiek in uw schip presteert zoals verwacht. Verschillende ontwerpkenmerken van een schip geven u een betrouwbaar inzicht in welke grootte u moet hebben en wat voor prestaties u realistisch gezien kunt verwachten.

Nauwkeurige berekeningen voor de beste boegschroef prestaties
De grootte van de boegschroef die door de scheepsbouwers wordt gebruikt, is afhankelijk van het beoogde gebruik en het prijsniveau van het schip. De meeste pleziervaartuigen van meer dan 25 voet worden standaard uitgerust met een boegschroef, die over het algemeen voldoet aan de verwachtingen van de meeste klanten bij gebruik van het schip onder normale weersomstandigheden. Voor de context geldt dat een typische boegschroef in een productieschip de boeg van het schip tegen een directe zijwind van 21-23 knopen duwt. Bovendien kunnen sommige custom-built of zeer hoogwaardige schepen een boegschroef installeren die de boeg tegen een directe zijwind van 24-26 knopen duwt.

Lees ook: Waarom heeft u een boegschroef nodig op kleinere schepen?

Voor scheepseigenaren die hun schepen onder veeleisende omstandigheden gebruiken, bijvoorbeeld een sterke stroming in hun lokale jachthaven of om andere redenen zeer hoge prestaties vereisen. Bieden veel schepenbouwers nu upgrades aan voor een krachtiger boegschroef systeem.

Om de optimale oplossing voor uw schip te kiezen, zijn dit de parameters die u moet evalueren:

Wind gebied
Het wind gebied boven de waterlijn van een schip is een belangrijke factor die door boegschroeffabrikanten wordt gebruikt om de theoretische prestaties van verschillende boegschroefmodellen te berekenen. Deze berekeningen zijn bedoeld om te voorspellen bij welke windkracht een bepaalde boeg- of hekschroef in staat is om de boeg of hek van het schip direct tegen te drukken.

Een installateur heeft een nauwkeurige beoordeling nodig van het totale windoppervlak in vierkante meters van het bovenwaterschip van de romp boven zeeniveau. Als er sterke stromingen zijn in de havens die u vaak gebruikt, moet u hier ook rekening mee houden.

Plaatsing
Een andere factor die van invloed is op de prestaties en efficiëntie heeft betrekking op de fysieke positionering van de boegschroef. De plaatsing van de boegschroef op de romp heeft een directe invloed op de beschikbare stuwkracht.

Een positie verder tegen de boeg zal de voldoende stuwkracht aanzienlijk verhogen vanwege het gewicht arm principe, aangezien de boegschroef verder van het draaipunt van het schip verwijderd is:

*Illustratievoorbeeld van het vermogen van de boegschroef.
Boegschroef modelSE130/250TSE170/250T
Positie A21,2 knopen23,9 knopen
Positie B22,4 knopen25,2 knopen

Het bovenstaande voorbeeld toont de verschillende windsnelheden die twee verschillende boegschroefinstallaties kunnen tegengaan en de toegenomen hefboomwerking die wordt verkregen wanneer de boegschroefstand verder naar voren wordt gebracht.

Als u een tunnel niet in een bevredigende positie kunt plaatsen, kunt u overwegen om in plaats daarvan een inschuifbare of extern gemonteerde boegschroef te gebruiken.

Tunneldiameter
Het is verstandig om op veilig te spelen door de grootste tunneldiameter te installeren die binnen de juiste plaatsingsrichtlijnen voor tunnels past. Betreft de minimumdiepte onder de waterlijn en de tunnellengte. De reden hiervoor is dat de kleinste tunneldiameters met een machtige elektromotor een snelle waterstroom door de tunnel produceren om het nominale vermogen te bereiken. Doorgaans hebben grotere tunnels een lagere watersnelheid, waardoor het risico op water cavitatie die de efficiëntie en niet in de laatste plaats het lawaai beïnvloedt, afneemt.

Werkelijke spanning die de elektromotor bereikt
Een waarschuwing is dat de spanningsval (veroorzaakt door de onvermijdelijke weerstand van de bekabeling, de hoofdschakelaar, de zekering en dergelijke) een groter effect kan hebben op de werkelijk beschikbare stuwkracht dan sommige fabrikanten u hebben doen geloven. Om de nominale prestaties van een boegschroef te verkrijgen, is het noodzakelijk om te berekenen met verlies van spanning door de accukabels, hoofdschakelaar en zekering.

Typisch, in een 12V systeem, zult u merken dat u slechts 10-11 volt krijgt bij het bereiken van de elektromotor. Dit is een aanzienlijke energiereductie die direct van invloed is op het vermogen van de boegschroef. Als u heeft besloten dat u 130 kilo kracht nodig heeft voor uw schip, maar slechts 110 volt krijgt, zult u waarschijnlijk teleurgesteld zijn.

Lees meer: Hoe kiest u de juiste boegschroef voor uw schip

Zorg ervoor dat u kijkt naar de nominale stuwkracht bij bijvoorbeeld 10,5 volt, wat een typische waarde is in een fatsoenlijke installatie. U kunt ook overwegen om een speciale accu in de buurt van de boegschroef te installeren om de hoogspanningsdalingen van zeer lange accukabels te verminderen. Vergeet niet dat de accu een gesloten en geventileerde accubehuizing nodig heeft als deze in een cabine wordt geïnstalleerd.

Zoals eerder vermeld vermelden sommige fabrikanten de nominale stuwkracht op onrealistische spanningsniveaus en maken het daardoor moeilijker om verschillende merken te vergelijken, dus zorg ervoor dat u realistische stuwkrachtprestaties verkrijgt voordat u beslist over een specifiek model.

Hekschroef prestaties
Tegen de meeste opvattingen in heeft een hekschroef niet meer stuwkracht nodig om hetzelfde effect te geven als de boegschroef. De reden hiervoor is dat de hekschroef buiten de romp is gemonteerd, dus verder van het draaipunt van het schip en dus meer hefboomwerking krijgt. Afhankelijk van het type schip en het windgebied van het schip, zal dezelfde maat of het model hieronder voor de meesten een uitstekende match zijn met de boegschroef. Dit gezien het feit dat de boegschroef in de eerste plaats correct is gedimensioneerd. Als er echter obstakels zijn in de waterstroom of van en/of naar de hekschroef, kan er meer stuwkracht nodig zijn om de boegschroef aan te passen. Het installeren van kappen kan ook een goede oplossing zijn om de waterstroom weg te leiden van obstakels.

Verspil uw inverstering niet
Uit ervaring blijkt dat het installeren van een te kleine boegschroef een verspilde investering is. Het is onder de zwaarste omstandigheden dat u echt de extra wendbaarheid nodig heeft om uw schip veilig aan te leggen. Als het boeg- hekschroef systeem ondergewaardeerd is en u niet de hulp kan bieden die u nodig heeft als u verrast wordt door vervelend weer, dan zou u kunnen zeggen dat de investering zich niet heeft terugbetaald.

Als u echter volledig voor een krachtig boeg- hekschroef systeem gaat, moet u overwegen om te upgraden naar een proportioneel gecontroleerd systeem. Standaard boegschroeven zijn aan/uit waar je volle snelheid of niets krijgt. In een systeem met veel power heeft u waarschijnlijk veel minder vermogen nodig onder normale weersomstandigheden. Als u een proportioneel systeem plaatst, kunt u heel stil en precies aanleggen door de boegschroef op lagere toerentallen te laten draaien.

Lees ook: De voordelen van proportionele bedieningspanelen

Conclusie
De twee belangrijkste factoren die bepalend zijn voor de juiste grootte van de boegschroef zijn het windgebied van het schip en de vraag van de scheepseigenaar naar de prestaties. Het is de moeite waard om rekening te houden met het algemene gevoel voor de heersende weersomstandigheden die van invloed zijn op uw locatie.

Het algemene advies is om een boeg- hekschroef systeem te kiezen die de boeg of hek van het schip tegen een minimale windsnelheid van 17,5 knopen kan duwen.


Deel deze pagina: